;
Start | Nyheter | Lagen | Kalender & Resultat | Klubbinfo | Arenan | Historik | 600-klubben | Servicegrupp | Länkar | Webbutiken | Support | Press

Nästa match
VS
Smederna Indianerna
Eskilstuna
Klockan: 19:00
Datum: 2016-06-28

Entrepriser 2016 (elitserien)
Vuxen (18+ år): 170:-
Ungdom (16-18 år): 80:-
Barn (0-15 år): fri entré.
Parkering: gratis.
Läktarplats: 40:-

Nästa månadsmöte
Datum: 15 augusti
Tid: 19,00
Plats: Klubbstugan






Nästa match - Elit B




ICA Maxi Arena
Klockan:
Datum:

Historik
1947
1947 ISRACING PÅ KUMLA MOTORSTADION KMSK MED I FÖRSTA KLUBBMATCHEN

Året inleddes med två isracingtävlingar på Motorstadion. Vid den första segrade Bertil Carlsson före Gösta Jonsson Eskilstuna och KMSK:s Rune Larsson. Frasse körde samma dag i Linköping där han vann före Eskil Carlsson.

Vid den andra tävlingen fanns dock Frasse på plats. Tyvärr hade han ådragit sig en elakartad benskada bara några dagar innan och kunde inte göra sig själv rättvisa. Eskil fick revansch och även Eje Sandin placerade sig före Frasse som alltså slutade trea. Även på fjärde och femte plats var det kumlaförare genom Sme-Sven Lindholm och Rula Larsson.

På den här tiden kördes det isracing var och varannan dag runt om i Sverige. 55 tävlingar kördes mellan 5 januari och 25 mars. Bl a kördes samtidigt med KMSK:s andra tävling på Sannahed, isracing på sju andra orter i landet. Tala om konkurrens.

Den märkligaste av årets isracingtävlingar var nog den som gick på anrika Stockholm Stadion den 19mars. Några landsvägstävlingar för både bil och mc hade visserligen haft start och målplats förlagd till olympiaborgen, men det här var första gången grindarna öppnades för en motortävling inne i stadion.

Det blev en strålande succé med över 10 000 åskådare och Kumla kunde glädja sig åt att Frasse vann det avslutande finalheatet mellan kvällens bästa förare. Även Sven Lindholm deltog vid detta historiska tillfälle och belade en åttonde plats.

Från jordbanetävlingarna på kumlabanan detta år kan framförallt nämnas racet som kördes den 22 juni med deltagare från Danmark, Tjeckoslovakien, Holland, Norge och Sverige. Det var ganska sensationellt på den tiden att tävlingar innehöll utländska gäster och här kom lilla Kumla med ett startfält som överträffade det mesta som tidigare setts i landet. Det var efter den tävlingen som tidningen Se anslog tre helsidor om Kumla och dess motorsport under rubriken ‘KUMLA MOTORISMENS ELDORADO’. Leif Samsing från Norge segrade före Rula Larsson, Linus Eriksson, Evert Fransson och Hugo Rosak från Tjeckoslovakien i nämnd ordning. Sidvagnsklassen såg Rolf Lindblom från Göteborg som segrare och i midget hade Åke ‘Halvpannan’ Jönsson från Arlöv en bejublad uppvisning.

Tävlingarna som kördes efter kriget gick efter ‘gammal hederlig’ modell, d.v.s. man körde efter bästa tidprincipen. Men det skulle komma andra tider. En viss Arne Bergström (känns namnet igen? ) var över i England och kom hem med nya friska idéer som skulle provas. Lagtävlingar och poängkörning var det nya och det håller än i dag.

Den första lagtävlingen i landet hölls i Norrköping och gick mellan Stockholm och Landsorten. I landsortslaget fanns KMSK:s Evert Fransson och Rula Larsson. Stockholm segrade med 41 31 och Rula blev bäst i sitt lag med nio poäng. Senare på året kördes den första matchen någonsin mellan två klubblag. Matchen kördes i Linköping där hemmaklubben tog emot Kumla MSK.

De här båda tävlingarna gav publiken något nytt och flera av ledarna förstod att detta var framtidens melodi. Slutintrycket från 1947 års säsong var att publiken började svika, även om Kumla höll sina ställningar. Sporten behövde en injektion av något slag för att hålla intresset vid liv och detta hoppades man att serietävlande skulle bli. Den 25 oktober är ett viktigt datum för svensk rundbanesport. Denna dag samlades ett 40-tal klubbrepresentanter i Linköping och där togs beslut om att kommande år arrangera en svensk Dirttrackserie (kärt barn har många namn, speedway hade ännu inte blivit ett begrepp). Mötesordförande vid detta historiska tillfälle var Kumla MSK:s ordförande Göte Brester. Ett arbetsutskott tillsattes och även här fanns Brester med, tillsammans med bl a Arne ‘Vargfar’ Bergström.

Arbetet sattes igång med stor entusiasm och gruppen utförde ett gigantiskt jobb, det var ont om både förare och maskiner så kort tid efter kriget.



© Indianerna Speedway 2014 - Kontakta kansliet: kansli@indianerna.nu