;
Start | Nyheter | Lagen | Kalender & Resultat | Klubbinfo | Arenan | Historik | 600-klubben | Servicegrupp | Länkar | Webbutiken | Support | Press

Nästa match
VS
Smederna Indianerna
Eskilstuna
Klockan: 19:00
Datum: 2016-06-28

Entrepriser 2016 (elitserien)
Vuxen (18+ år): 170:-
Ungdom (16-18 år): 80:-
Barn (0-15 år): fri entré.
Parkering: gratis.
Läktarplats: 40:-

Nästa månadsmöte
Datum: 15 augusti
Tid: 19,00
Plats: Klubbstugan






Nästa match - Elit B




ICA Maxi Arena
Klockan:
Datum:

Historik
1946
1946 KUMLA MOTORSTADION INVIGS INFÖR 23 000 ÅSKÅDARE.

Succén från tävlingen i Idrottsparken gav inte ledarna i KMSK någon ro. Här gällde det att smida medan järnet var varmt. Ett eget motorstadion var målet. Detta skulle också komma att förverkligas under året. Men mer om detta senare. Först skulle klubben arrangera en isracingtävling Av någon anledning kom denna tävling att förläggas till Askersunds IP. Liksom i Kumla året innan kom det även här att sättas publikrekord. Följande stod att läsa i Örebro Dagblad den 10 mars:

‘EVERT FRANSSON SNABBAST I ASKERSUND. STOR PUBLIKDAG I VÄTTERSTADEN.

Askersund hade en stor dag på söndagen. Hela förmiddagen fraktade extrabussar intresserade motormän till staden och t o m ett extratåg mellan Lerbäck och Askersund var insatt för att befrakta alla resenärer, som kom med tåg från Örebro och Kumla. Utanför idrottsparken där tävlingarna ägde rum, var en karavan på ett par kilometer av parkerade bilar med länsbokstäver från 0 och I i söder och AC i norr. Publikrekordet slogs också kraftigt och lyder nu på över 3 000 personer.’


Prislistan såg två kumlaförare i topp. Evert Fransson vann före Sven Lindholm och på delad femte plats återfanns Rula Larsson.

KMSK:s förare hade en fin issäsong med flera segrar runt om i landet. Bl a segrade Sme-Sven Lindholm på Gustavsvik i Örebro inför cirka 12 000 åskådare.

Men nu åter till motorstadion. Klubbens ledare sökte på ett flertal platser efter lämpligt område. Ett av de första förslagen var att banan skulle ligga inne i Kumla på Fylstaområdet, ungefär på den plats där Bondgårdsgatans bebyggelse idag finns. Nästa alternativ var i Sannahed. Dock inte där banan nu ligger, utan cirka 500 meter närmare Kumla. Närheten till pensionärshemmet gjorde att man förkastade även detta förslag och man fastnade slutligen för den plats där banan nu ligger.

Onsdagen den 24 april började arbetet och redan den 16 juni kunde klubben arrangera den första tävlingen. Cirka 15 000 åskådare hade letat sig ut till ‘Hea’ och de fick se brödraparet Carlsson från Djursholm belägga de båda första platserna. Prislistan från denna första tävling på Kumla Motorstadion blev:
1) Bertil Carlsson SMK Stockholm
2) Eskil Carlsson d:o
3) Evert Fransson Kumla MSK
4) Charles Aronsson SMK Stockholm
5) Rune Larsson Kumla MSK.
Detta var 500 ccklassen. I 350 cc segrade Åke Ahlqvist Göteborg före Kurt Lindholm Kumla MSK.

Invigningen av motorstadion kom inte att ske vid den första tävlingen, den kom i stället att äga rum söndagen den 18 augusti. Vilken succé, det är det minsta man kan säga. Eller vad sägs om att cirka 23 000 åskådare letat sig ut till Sannahed. Jag kan inte låta bli att citera vad som skrevs i Nerikes Allehanda dagen efter.


Kumla Motorstadion 1946. Fr. v Harry "Professorn" Lundberger, Sven Lindholm, Evert Fransson, Leif Samsing. Lägg märke till publikhavet.

‘Att det var ett storevenemang i faggorna, kunde man redan vid 10tiden på söndagsförmiddagen konstatera, om man händelsevis hade sina vägar förbi Sannahed. En ständig ström av människor hade nämligen satt kurs på Kumla MSK:s nya motorstadion, som på middagen skulle invigas. Det hela artade sig till en våldsam succé för arrangörerna, och strax innan tävlingarna skulle börja kunde speakern meddela att det tyvärr inte gick att ta emot flera åskådare innanför planket. Trots att 23 000 personer skulle kunna åse tävlingarna fick flera tusen nöja sig med att endast åhöra det envisa motorknattret. De som lyckligt och väl hade fått en plats kunde emellertid glädja sig åt synnerligen rafflande körningar och givetvis alldeles särskilt åt KumlaFranssons finalseger.

Kumlapojkarna konserterade före tävlingarnas början och därefter kunde ingenjör Brester meddela en hel del intressanta saker om Motorstadions tillblivelse. Samtidigt passade han på att hälsa rekordpubliken välkommen och överlämnade därpå ordet till hr John Johansson Brånsta, som höll invigningstalet.’


Så långt Nerikes Allehanda. Jag tar mig också friheten att citera delar av det invigningstal som hölls. (John Johansson var kommunalnämndens ordförande. )

‘Kumla Motorsportklubb och f ö alla motorintresserade i bygden, hava i dag en högtidsdag då denna motorstadion kan invigas. Här på denna särskilt för de gamla så minnesrika plats, har övningar och tävlingar i farthållning och ryttarskicklighet många gånger hållits och samlat entusiastiska åskådare, som då beskådade och njöt av att se tävlingarna mellan husarerna på Sannahed. Nu har hästen ersatts av motorismen men tävlingshumöret och kraven på skicklighet hos ryttarna är av samma slag som på husarernas tid och bygdens folk strömmar åter till Sannahed med motorintresserade från många andra håll och ger åt dagens invigning en festlig prägel.

När vi idag samlats för att inviga banan, vill jag gratulera Kumla Motorsportklubb, deras ledande män och motorsporten över huvudtaget, för den anläggning Ni har skapat och samtidigt uttala de varmaste lyckönskningar för framtiden.

Med dessa ord förklarar jag motorcykelbanan i Sannahed invigd. ‘


Resultat från invigningstävlingen:
350-ccklassen final:
1) Stellan Strand
2) Åke Ahlqvist
3) Bror Segerström
4) Gösta Kilestad.

500-ccklassen final:
1) Evert Fransson Kumla
2) Bertil Carlsson
3) Aage Andersen
4) Eskil Carlsson.



© Indianerna Speedway 2014 - Kontakta kansliet: kansli@indianerna.nu